Etiketter

söndag 24 februari 2013

Fix & Trix och skidor såklart.

Har haft en givande och härlig helg, har mest gjort det som faller mig in. Fast helgen började med lite krångel i fredags då min lampa till symaskinen gick sönder. Tydligen går det inte hitta en sån lampa här i butikerna, iallafall  inte på Kvantum, prylaffären på köpstaden, Almérs eller ÖoB. Typskt. Nåja, det går ju sy ändå fast man ser ju inte lika bra.

Har gjort klart tavlan som jag började med för ett tag sen, vissa saker blir inte av helt enkelt men nu så...



Hade ju en träram som jag haft till en annan tygtavla, den var dock för stor så jag fick såga till listerna först till passande storlek innan jag kunde häfta fast tyget.



Och så här blev den när den var klar. Men på nåt sätt känns det som det saknas nåt. Kanske en kant runtom texten... jag får fundera vidare på det.

Å så har jag ju självklart sytt också. Fast det gjorde jag nog innan helgen när jag tänker efter... nåja.. en sittsäck skulle det bli.


Jag började med att sy en innersäck i ett billigt tyg från Ikea. Längst ner i kanten sydde jag dit en dragkedja.


Innersäcken är klar!


Nu var det dags att fylla den med styrolitkulor, små kulor av frigolit alltså. Om man själv vill göra en sittsäck så finns fyllning att köpa här: Stoff och Stil och här: Panduro Hobby. Det finns säkert att köpa billigare på andra ställen också. Nu vet inte jag exakt hur mycket fyllning jag hade i min sittsäck men jag chansar på att det var mellan 200-300 l.




För att slippa dessa småkulor överallt så spände jag upp säcken mellan stolen och strykbrädan så det gick att hälla i. Kan ju säga att de flyger gärna iväg om de kan så man får ta det försiktigt. 



Yttersäcken blev i mitt favorittyg för tillfället. Baksidan blev i svart tyg. Även på yttersäcken sydde jag dit en dragkedja längst ned på kortsidan. Sydde även en bit in på tyget så det blev en kant runtom.
Sen var det bara att knöla in innersäcken med fyllningen i yttersäcken å den var klar!



Självklart var min lilla hjälpreda med och provtestade om den var ok.


I lördags var vi ute på en liten skidtur, det hade ju kommit ny snö under veckan, Farjestadens Motions IF hade gjort spår bakom lunden i Torslunda och det testade vi. Det gick sådär, snön fastande i fästvallan på mina skidor ibland så man hade inte så bra glid emellanåt. Men det var strålande sol och helt ok spår.


I kväll frågade David om vi skulle gå en liten runda, varför gå när man kan åka skidor tänkte jag... Vi tog bilen ner till elljusspåret brevid telebacken i Färjestaden. Klockan var väl runt 9 på kvällen... 




Det var häftigt att åka när det var mörkt. På ett ställe var en lampa sönder eller nåt så då såg man knappt vart man var. Spåren var rätt isiga eftersom det har varit runt nollan idag under dagen, men glidet var ju därför desto bättre. Spåren var väl inte allt det bästa de heller på sina ställen eftersom folk inte kan ge f#n  (ursäkta) att gå i spåren. Tycker det är synd att folk inte kan respektera det när engagerade gör spår med maskin helt frivilligt. 

Nu är det dags för en snabbdusch och sen hopp i säng, ny arbetsvecka i morgon.

See ya!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar