Etiketter

lördag 18 mars 2017

Silhouette Cameo, så funkar den.

Idag är det lördag och det har växelvis regnat och snöat ute. Då passar jag på att leka med min Cameo. 

En Silhouette Cameo är en skärmaskin som man kopplar ihop med datorn. Datorn skickar sen vidare info till maskinen det man vill skära ut. Det går även sätta pennor där skärhuvudet sitter så den kan rita istället men det har jag inte testat.

Man kan skära ut i många olika material, plast, papper, vinyl, kartong och till och med tyg. Till tyg måste man ha en kraftigare kniv som jag inte har men det känns som jag måste testa det framöver. Just nu använder jag schablonplast, väggvinyl och htv.

Schablonplast är ett material som man kan skära ut mönster i och tex stöppla färg så det bara kommer färg där man vill ha det.
Väggvinyl är ett material som man kan sätta på tex väggar, dörrar m.m som går att ta bort igen.
Htv är en förkortning för Heat-transfer-vinyl och det värmer man fast på textil. Det finns även skyltvinyl som är permanent, den kan man ha på tex glas, bilar, utomhus och liknade.

Jag ska visa...

Till Cameon finns ett program som heter Silhouette Studio, det är det programmet man använder när man jobbar med Cameon. Det är ganska svårt att förstå till en början hur det funkar och hänger ihop men Youtube har många tips och man lär sig efterhand.



Här har jag valt ett slags mönster i en siluett. Rutmönstret som är bakom är skärmattan som tillhör Cameon. Då har man koll på hur stor bilden är när man ska skära ut den samt vart den hamnar på materialet.



Man väljer att kalkera bilden och det är alltså där de röda linjerna är som maskinen kommer skära ut.
Detta är en enkel bild att skära ut, det krävs inget "extrajobb" att sudda linjer, att få ihop linjer m.m. Sen väljer man skär-inställningar i programmet. Matar i materialet i maskinen och skickar det till Cameon.


Å så här ser Cameon ut när den är öppen utan materialet inmatat än.



Sen är det bara att starta!

Eftersom jag skulle skära ut i schablon-plast denna gång så använde jag skärmattan under. Maskinen ska ju skära igenom hela materialet nu.



När maskinen är klar så ser plasten ut såhär. Här är plasten rensad och det jag inte ska ha kvar sitter kvar på skärmattan (den är klistrig)

Det är bara att ta bort sen.



Dags för färg! Färgen var ju inte i bästa skick kanske... var klumpar i och förmodligen för gammal. Är nog dags att köpa ny.



Jag duttade på 3 olika textilfärger. När det sen har torkat så stryker man på baksidan och så blir det härdat och går även att tvätta.


Nu dags för htv!.


Denna gång har jag tänkt skära ut mönstret i olika färger.
Maskinen vet ju inte vilka färger man vill ha, den skär ju bara ut. Så då får man dela upp bilden i de olika färgade delar man vill ha. Först väljer man att dela upp hela bilden i små delar, varje blad för sig. Det gör man genom att markera bilden och välja "släpp förgrenad väg". Sen valde jag att byta färg på de olika bladen i programmet eftersom det är lättare att se när den ska monteras samt lättare att dela upp färgerna sen när det ska skickas till Cameon.


När jag färglagt klart så väljer jag "välj efter färg" under redigera. Då går det att plocka ut de delar ur bilden som ska bli i samma färg.



Här har jag valt det som ska bli guldfärgat, resten av bilden är utanför skärmattan och kommer inte skäras ut.




Sen får man göra så för varje färg man ska ha.


Jag valde 6 olika färger.

Nu är det dags att rensa bort vinylen som man inte ska ha. På htv sitter en bärare där vinylen man ska ha sitter fast. Maskinen skär alltså inte igenom hela materialet utan bara i själva vinylen, därför behöver man inte använda skämattan.

Här är några guldiga blad kvar på bäraren. Efter ha rensa varje färg så är det dags att montera ihop allt på tyget.

Man stryker fast vinylen färg för färg med ett bakplåtspapper emellan strykjärnet och bäraren.
Jag hade kvar bilden i programmet så jag kunde se hur mönstret skulle sitta.



Å såhär blev det tillslut!


Och på bilden till vänster blev det så här, där jag hade schablon och färg till istället.


Samma bild men olika tekniker.

Hoppas du lärt dig nåt nytt om Silhouette Cameo. Bästa maskinen till pyssel och med obegränsade möjligheter.

See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar