Etiketter

onsdag 1 maj 2013

B som i Betong (igen)

Nu har jag varit igång och gjutit betong igen, denna gång hade jag tänkt få till en rabattkant som vi ska ha runt rabatten, känns ju rätt logiskt kanske? :)

Först ett lager plast på uteplatsens golv.


På den tejpade jag fast spånplatte-remsor eller vad de nu heter, det är sådana som ligger emellan virke när man får det levererat hem, dessa hade jag sparat från när vi byggde om sist. De är glatta på ena sidan vilket gör att man slipper olja in de på innersidan, betongen släpper ändå.  Dessa hade jag även när jag gjorde formen till betongblomman förra året och det inlägget hittar ni  HÄR.





Hade även ett betongrör hemma som jag kapade till i tre delar. De fick jag dock olja in på insidan, betongen kanske hade släppt ändå men varför chansa?


Dags att blanda ihop betongen och ner i formarna...


Det gick åt två säckar betong till allt.



För att få en lite mer naturligare ovankant på rabattkanten så strödde jag på smågrus innan betongen hade stelnat.. 

Å så var det bara att vänta...


.............................

Å vänta...


.....................................

Tills det torkat!

Och så här blev resultatet tre betongcylindrar och ena rabattkant-biten klarade sig hel...

Den andra gick i fyra bitar... fast det gör inte så mycket egentligen, det kommer nog inte synas sen ändå och så är den ju lättare att förflytta, man får se det från den positiva sidan :)

Betongcylindrarna fick bli lite trädgårdskonst tillsammans med nya glaslampor....

Och några whiskey-stenar (de heter så har jag nyligen fått lära mig av personalen på stenhuggeriet, de skulle slängas så de fick jag alldeles gratis)




Ska gjuta tre formar till av rabattkanten, den måste ju räcka hela vägen runt. Men först måste jag köpa fler säckar betong. Som tur är så kan jag återanvända formen igen. Återkommer med betongfixandet när hela är klar.

See ya!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar