Etiketter

fredag 5 oktober 2018

Värme-läget, bil-läget, katt-läget, sy-läget och jobb-läget.




Hej hur är läget? : )

Det har ju hänt massor sen jag skrev här sist. En sommar har gått förbi som innebar värme, massor av värme...oj! oj !oj vad varmt det har varit! 😓 Tack gode gud för att vi har AC på jobbet. Det hade vi dock inte hemma i sommar och jag höll på att bli smått knäpp på denna värme. Vi hittade tillslut en AC där leveransbeskedet var att den kommer in på lagret nästa år!!!! i januari alltså.... 
Så lång tid slapp vi dock vänta, den kunde hämtas på ett lager precis när värmen tog slut. Så nu är vi iallafall förberedda för kommande värmeböljor. Något positivt med värmen är iallafall att man kunde bada. Jag tror jag har badat i stort sett varje dag i sommar. i hamnen i Färjestaden.


Under sommaren köpte jag också mig en ny bil. Det blev en Mini Cooper! En väldigt rolig liten bil som passar lilla mig utmärkt!  Jag kan tom nå upp och tvätta taket på den själv 😉  




Jag hittade bilen på holmgrensbil.se där den fanns på deras lager i Jönköping. Ska jag vara ärlig så köpte jag den rakt av utan att ha sett den i verkligheten innan. De fixade så den levererades till deras ena butik i Kalmar och så kunde jag hämta den där. Ibland måste man chansa lite i livet... 😜
Dealade även till mig lite extrautrustning så som vinterdäck med fälgar, schackrutiga backspegelkåpor och "Bonnet stripes" till motorhuven. Finns massor av olika roliga tillbehör till en Mini som man kan välja på samt designa själv. 






Finns även en del roliga saker i bilen också, man kan te.x välja "Gocart-mode" eller "Green mode" beroende på hur man vill köra samt hur mycket bensin man vill bli av med.....




Den har även navigationssystem vilket i mitt fall är bra att ha, jag har väldigt dåligt lokalsinne... 🙈



Å så har den andra fiffiga finesser som jag inte testat än, t.ex att den kan fickparkera utan att man styr själv. Får nog testa det på något sätt första gången där man inte riskerar att förstöra någon annans bil för att vara på den säkra sidan. Jag är iallafall väldigt nöjd med min lilla bil 👌 





Det har även hänt tråkiga saker.... 😥

Den 14:e September blev vår fina Sacco påkörd och klarade sig inte. Jag har fått höra av en som bor på andra sidan vägen att han brukade vara på deras tomt så vi visste ju att han gick över vägen då och då. Men vad gör man? Man kan ju inte tvinga honom att bli innekatt. Han skulle ha varit väldigt olycklig om han skulle ha tvingats till det. Jag blir bara så förbannad på att den som körde på honom iallafall kunde stannat och lagt honom vid vägkanten istället för att bara köra vidare. Älskade speciella Sacco är väldigt saknad här hemma. 

 💖

Två veckor efter Sacco dog så försvann Sally. Jag höll på att oroa ihjäl mig. I samma veva var det Ölands skördefest och massa bilar och folk på ön. Hon var borta i 4 dagar men kom lyckligtvis hem igen. Var hon har varit har jag ingen aning om men hon var väldig hungrig när hon kom hem. 


Vi har börjat leta efter en ny katt, känns som Sally behöver sällskap och någon att busa med när vi inte är hemma. Har spanat en hel del på blocket efter en kattunge som i vill ha. "Kraven" är att de ska var en långhårig kattunge men med lättskött päls, hane eller hon spelar ingen roll samt att den inte ska vara allt för dyr. Sacco var ju en ragdoll och hans päls var det väl mest problem med på vinterhalvåret är den blev blöt av snö men en ragdolls päls är ändå lättskött om man jämför med en perser.  Vi har iallafall hittat en liten kattunge som vi väntar på besked om. 



Han heter Messi och är ragdoll. Det är ett annat par som ska kolla på honom först innan vi vet vad som händer. De som äger honom nu är väldigt noga med vad för hem han kommer till så vi  får vänta och se helt enkelt. Han är ju så bedårande söt! 💓


Vad har hänt på det kreativa läget då? Jo! Jag har faktiskt inte sytt så mycket i sommar då det varit så varmt. Men en väska och en klänning har det blivit iallafall. 


Denna är sydd i imiterat nappaskinn och imiterad mocca. På "skinnet" pressade jag vinyl så det skulle bli ett mönster. Insidans tyg är från Panduro Hobby. 
Denna har jag till jobbet för tillfället. 





Kom över ett gäng tygkassar genom Facebook som jag även tryckt vinyl på. Himla roligt att göra! Kanske inte bästa bilden.... Vad jag ska göra med alla kassar vet jag inte. Nån som vill köpa? 

Å så vad det jobb-läget. 

Där har hänt lite nytt precis nyligen. Jag jobbar ju som arbetsledare för den mobila lokalvården inom MBAB - att de är mobila betyder att de jobbar mer flexibelt och utför t.ex flyttstädningar, byggstädning samt är extra resurser vid frånvaro inom vår lokalvård men de har även en hel det egna ställen de städar inom kommunen. 
Det finns även en mobil grupp inom fastighetsskötseln där de sköter den yttre skötseln så som gräsklippning, rabatter, buskar, träd, återvinning, matbil m.m. Denna grupp av medarbetare har jag nu tagit över och ska ha arbetsledning för också. Vi har alltså bara en mobil och då större grupp numera. Det känns ju såklart hedrande att man får förtroendet för det. 😄

Känns väldigt roligt men också lite läskigt att man ska jobba med annat än bara lokalvård. Själva lokalvården har jag ju varit inom i ca 16 år så där har man ju koll och kunskaper på det mesta iallafall. Nu behöver jag självklart inte ha en massa kunskaper på hur växter och buskar m.m. ska skötas i detalj, det är ju mina medarbetare experter på men man vill ju såklart ha en överblick hur saker och ting är upplagt samt lära känna mina nya medarbetare bättre. Jag ser fram emot en spännande höst med nya erfarenheter. 😊

See ya! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar